Projekt zajęć z uczniami mającymi trudnośći w nauce dla klas I-III nauczania zintegrowanego. Ukierunkowany jest na osoby i potrzeby dzieci z deficytami rozwojowymi.ZAŁOŻENIA PROGRAMU: Program ten został opracowany dla uczniów klasy III przez wychowawcę klasy na rok szkolny 2004/2005. Na podstawie badań psychologiczno – pedagogicznych stwierdzono deficyty w rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych, wskazujących na specyficzne podłoże trudności w czytaniu i pisaniu. Będzie realizowany jeden raz w tygodniu po 45 minut na zajęciach nieodpłatnych w szkole. PPROGRAM OPRACOWANO NA PODSTAWIE:
- opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- poczynionych spostrzeżeń i obserwacji,
- informacji od rodziców
Ukierunkowany jest na osoby i potrzeby dzieci z deficytami rozwojowymi. Zasadą programu jest stopniowanie trudności. W związku z nieharmonijnym rozwojem funkcji intelektualnych, zahamowaniem emocjonalnym, obniżonym poziomem funkcji percepcyjno-motorycznych uczniowie osiągają słabe postępy w zdobywaniu umiejętności i wiadomości. Wolne tempo pracy, bierność, słaba koncentracja uwagi, słaba pamięć, brak pomocy ze strony środowiska domowego. Dlatego wskazana jest stała pomoc, akceptacja i ukierunkowanie dzieci przez nauczyciela . REALIZACJA PROGRAMU WYMAGA OD NAUCZYCIELA:
- wykorzystania współczesnej wiedzy psychologicznej i uwzględnienia prawidłowości rozwoju pojęć poznawczych dzieci ,
- planowania procesu edukacji jako naturalnego połączenia aktywności dzieci i wiedzy o otaczającym świecie,
- pobudzanie aktywności dzieci poprzez stosowanie metod aktywizujących,
- pozytywne nastawienie do uczenia się w warunkach szkolnych
CELE OGÓLNE:
- Rozwijanie usprawnienia koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.
- Ćwiczenia koncentracji uwagi.
- Wzbogacanie słownictwa.
- Wyrabianie umiejętności i nawyku dostrzegania problemu ortografii w pisanych wyrazach.
- Wdrażanie do samokontroli popełnionych błędów.
- Kształcenie umiejętności stosowania reguł ortograficznych podczas pisania.
- Przyzwyczajanie do ciągłej kontroli ruchów graficznych. Prawidłowe odtwarzanie kształtu liter.
- Usprawnianie techniki czytania i pisania.
- Rozwijanie wyobraźni, myślenia, aktywności twórczej i zainteresowań matematyką.
CELE OPERACYJNE:
- Uczeń potrafi słuchać i wypowiadać się na określony temat.
- Poprawnie przepisuje i pisze tekst z pamięci.
- Zna i stosuje poznane zasady ortograficzne.
- Pisze we właściwym tempie.
- Czyta sylabami i w miarę możliwości całościowo.
- Zaburzone funkcje percepcyjno – motoryczne usprawniają się
- Dostrzega i koryguje popełnione błędy.
- Pogłębianie i utrwalanie znajomości czterech działań arytmetycznych wraz z opanowaniem podstaw techniki rachunkowej.
METODY PRACY:
- metody oparte na ćwiczeniach, które wspierają i stymulują naturalny rozwój dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- uczenie z zaangażowaniem wielu zmysłów naraz: słuchu, wzroku i dotyku
- stosowanie metod aktywizujących, oraz zadań stawianych do wykonania
ZASADY PRACY Z DZIECKIEM:
- Pełna indywidualizacja pracy na zajęciach - dostosowanie przebiegu zajęć do rodzaju, zakresu i stopnia nasilenia zaburzeń występujących u uczniów.
- Stawianie zadań dostosowanych do możliwości dzieci , zapewnienie warunków do poprawnego wykonania ćwiczeń - wybór określonych zadań, stworzenie warunków do ich realizacji.
- Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostszych do bardziej złożonych.
- Utrwalanie prawidłowych umiejętności i likwidowanie niekorzystnych nawyków w czytaniu i pisaniu - utrwalanie danej czynności przy rozłożeniu jej w czasie.
- Dostosowanie czasu trwania ćwiczeń do możliwości dzieci.
- Mobilizowanie dzieci do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych zabaw i ćwiczeń - opracowywanie indywidualnych zadań dla danego dziecka, stosowanie różnych form pracy.
DZIAŁANIA EDUKACYJNE: Ćwiczenia usprawniające trudności w zakresie czytania i pisania. Usprawnianie techniki czytania:
- Wzrokowa analiza wyrazu, prawidłowe rozpoznawanie liter, dwuznaków, spółgłosek, samogłosek i sylab.
- Wdrażanie do czytania sylabami, wyrazami, zdaniami.
- Stosowanie ćwiczeń czytania "we dwoje" z dorosłym.
- Jasne określenie zakresu czytanki, której dziecko ma się nauczyć czytać. Doskonalenie czytania ze zrozumieniem:
- Rozumienie znaczenia czytanych wyrazów, zdań, zatrzymanie w pamięci.
- Synteza zdania jako całości.
Ćwiczenia graficzne pisma:
- Opracowanie kształtu liter i ich połączeń, porównywanie ze wzorem po napisaniu (poprawność graficzna).
- Poprzedzanie ćwiczenia pisania analizą wzrokowo-słuchową wyrazów, wykorzystywanie liter alfabetu ruchomego.
- Stosowanie elementów urozmaiconego przepisywania, wprowadzanie pisania z pamięci kilku prostych zdań.
Ćwiczenia ortograficzno-gramatyczne:
- Uzupełnianie brakujących części wyrazów
- Zapobieganie błędom (tablice ortograficzne, słowniki, własny słowniczek)
- Ukazanie i utrwalenie rzeczownika, czasownika i przymiotnika.
- Pisanie 3 zdań z pamięci w oparciu o opracowany materiał.
Ćwiczenia stylistyczne:
- Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu
- Wyraźne formułowanie zdań do zapisu
- Uzupełnianie zdań , rozsypanki sylabowe i wyrazowe
- Ćwiczenia słownikowe, redagowanie krótkich tekstów i opowiadań
- Opisywanie historyjek obrazkowych
- Uzupełnianie tekstu z lukami.
Ćwiczenia kształtujące pojęcia i umiejętności matematyczne:
- Rozwiązywanie zadań tekstowych; analiza, ustalenie wielkości danych i zależności pomiędzy nimi, zapis wyniku ustaleń- matematyzacja, obliczanie wyniku, udzielenie odpowiedzi na pytanie
- Dodawanie i odejmowanie oraz mnożenie i dzielenie jako działania odwrotne. Ćwiczenia sprawności rachunkowej poprzez rozwiązywanie zadań z zastosowaniem grafów, osi liczbowej. Sporządzanie tabelek, liczenie na palcach i w pamięci;
Program obejmuje zadania wymagające wysiłku intelektualnego, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania umiejętności wypowiadania się, kierowania aktywnością poznawczą, obserwowania i wyjaśniania zjawisk świata otaczającego, a także wdrażania do dbałości o zdrowie, higienę, aktywność ruchową i zachowania bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.
OCZEKIWANE EFEKTY:
- Zna i poprawnie zapisuje wszystkie litery i liczby.
- Potrafi poprawnie przepisać tekst z uwzględnieniem prawidłowego kształtu, proporcji i łączenia.
- Popranie pisze tekst z pamięci zgodnie z podaną treścią.
- Stosuje podstawowe zasady ortograficzne.
- Potrafi samodzielnie dostrzec i skorygować popełnione błędy.
- Poprawnie dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
- Czyta sylabami i w miarę możliwości całościowo.
- Rozumie samodzielnie czytany tekst.
- Potrafi samodzielni ułożyć i poprawnie zapisać kilkuzdaniową wypowiedź.
- Chętnie i poprawnie wypowiada się, stosując wzbogacony słownik.
- Potrafi poprawnie nauczyć się krótkich tekstów na pamięć.
- Potrafi w miarę swoich możliwości zapanować nad stresem związanym z czytaniem i pisaniem oraz liczeniem .
- Potrafi samodzielnie rozwiązać proste zadanie tekstowe.
EWALUACJA ZAJĘĆ: Dokonując oceny zdobytych wiadomości i umiejętności brałam pod uwagę: Znajomość liter, poprawność dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów, poziom graficzny pisma w czasie przepisywania, tempo pisania, umiejętność pisania z pamięci, tempo i technikę czytania, umiejętność czytania ze zrozumieniem, znajomość i poprawność stosowania poznanych zasad ortograficznych, umiejętność dokonywania prostych działań arytmetycznych i zadań tekstowych.
W tym celu zastosowałam następujące narzędzia ewaluacyjne:
- Zestaw obowiązujących liter małych i wielkich, drukowanych i pisanych.
- Test E. Grzegorzewskiej sprawdzający tempo pisania. Polegał on na pisaniu wyrazu "domek".
- Prace plastyczne przedstawiające narysowane postacie oraz przepisywany przez ucznia tekst.
- Test J. Konopnickiego określający tempo czytania.
- Zabawy i ćwiczenia prof. E. Gruszczyk - Kolczyńskiej dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
Po zastosowaniu narzędzi badawczych mogłam ocenić poziom wiadomości i umiejętności, który prezentują uczniowie po realizacji ustalonego programu.
- Znają litery małe i wielkie, pisane i drukowane.
- Poprawnie odróżniają głoski o podobnym brzmieniu, usprawniona analiza i synteza słuchowa.
- Poziom graficzny pisma jest znacznie lepszy pod względem poprawności kształtu liter, łączenia, proporcji oraz położenia w liniaturze.
- Tempo pisania uległo znacznej poprawie
- W zakresie pisania z pamięci usprawniła się pamięć wzrokowa i jest zgodność tekstu
- Tempo czytania i poprawność czytania jest szybsza.
- Czytanie ze zrozumieniem jest na wyższym poziomie. Dzieci dobrze radzą sobie z krótkimi tekstami.
- Znają podstawowe zasady ortograficzne, ale często ich nie stosują.
- Chętniej wypowiadają się.
- Widoczne postępy w nauce spowodowały zmniejszenie stresu związanego z czytaniem i pisaniem.
- Samodzielnie dokonują obliczeń i rozwiązują proste zadania tekstowe.
MATERIAŁ DO ĆWICZEŃ ZOSTAŁ OPRACOWANY W OPARCIU O:
- I. Czajkowska, K. Herda " Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole".
- B. Zakrzewska " Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu".
- B. Zakrzewska "Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń".
- W. Turewicz ,, Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w kl. I-III ".
- P. G. Dennison ,, Kinezjologia Edukacyjna" - materiały szkoleniowe.
- Gruszczyk- Kolczyńska E. "Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki"
- Gruszczyk- Kolczyńska E. Zielińska E. " Dziecięca matematyka"
Opracowała : Beata Karpa-Bloch
|